W celu sprawnego funkcjonowania organizacji, osoby odpowiedzialne za jej zarządzanie powinny zdobyć wiedzę i umiejętności w zakresie wyznaczania założeń zarówno operacyjnych, jak i strategicznych danej firmy. Jednym ze sposobów koordynowania działań podejmowanych w przedsiębiorstwie jest budżetowanie, o którym więcej opowiemy w dalszej części artykułu.
Jakie są cele budżetowania?
Budżetowanie stanowi metodę zarządzania przedsiębiorstwem, która pozwala na kontrolowaniu działań poszczególnych działów. Przyczynia się to do poprawy funkcjonowania całej firmy, a także podnosi świadomość pracowników na temat zrealizowanych i przyszłych założeń. Dlatego też warto, aby każdy manager i kierownik poznał tę metodę zarządzania.
Wśród celów budżetowania można wymienić:
- zarządzanie działalnością;
- wspieranie tworzenia planów działania w firmie;
- motywowanie pracowników;
- wspieranie przepływu komunikacji;
- ocenianie wykonywanej pracy i jej osiągnięć;
- raportowanie wykorzystywanych zasobów;
- kontrolowanie czasu przeznaczonego na działania;
- wykazywanie odchyleń i ich naprawianie.
Na czym polega budżetowanie?
Budżetowanie polega na stworzeniu planu finansowego wraz z jego celami. Następnie należy wdrożyć go w życie i zapoznać go z każdym pracownikiem przedsiębiorstwa. Wykonywany proces budżetowania musi być stale poddawany kontroli, co pomaga w realizacji celów.
Wyjaśnienie, na czym polega budżetowanie, można zobrazować za pomocą etapów tego procesu:
- Określenie celów przedsiębiorstwa.
- Wyznaczenie założeń do budżetu.
- Przedstawienie tych informacji kadrze zarządzającej.
- Opracowanie budżetu na podstawie przyjętych celów i założeń.
- Weryfikacja budżetu.
- Akceptacja budżetu.
- Kontrola budżetu.
Poznaj sposoby planowania budżetu w firmie na “Kursie Specjalisty ds. Rachunkowości Zarządczej”
Budżetowanie jako sposób na sprawne zarządzanie firmą
Proces budżetowania jest metodą, którą warto poznać oraz stale udoskonalać, aby spełniała ona swoje cele i założenia jak najlepiej. Szczególnie że budżetowanie związane jest z innymi metodami rachunkowości zarządczej. Sprawne zarządzanie firmą umożliwia budowanie przewagi konkurencyjnej, stabilizacji finansowej przedsiębiorstwa, a także zdobycie większego zaufania klientów.
W związku z tym warto poszerzać swoją wiedzę na temat rachunkowości zarządczej, a także wykorzystywać ją w praktyce. W naszej ofercie znajduje się “Kurs Specjalisty ds. Rachunkowości Zarządczej” skierowany do wszystkich osób pragnących zwiększyć swoje umiejętności w tym zakresie.
Program szkolenia zawiera tematy związane z rachunkowością zarządczą, a także controllingiem i elementami finansów przedsiębiorstwa. Po pozytywnym ukończeniu szkolenia absolwent otrzymuje:
- dyplom i tytuł Specjalisty ds. rachunkowości zarządczej,
- zaświadczenie na wzorze Ministra Edukacji Narodowej,
- certyfikat ukończenia kursu w języku polskim i angielskim.
Warto podkreślić, że kursy realizowane przez Krajową Izbę Księgowych są na bieżąco aktualizowane w zakresie wszelkich zmian i nowelizacji w przepisach prawnych.