Krajowy System e-Faktur wprowadzony przez Ministerstwo Finansów to ogólnokrajowy program informatyczny, w którym przedsiębiorcy mogą wystawiać i otrzymywać elektroniczne faktury. Dowiedz się, czym dokładnie jest KSeF i jakie są obawy księgowych z nim związane.

Co to jest Krajowy System e-Faktur? KSeF – co to?

KSeF, czyli Krajowy System e-Faktur to najnowsza platforma przeznaczona do wystawiania i otrzymywania faktur w sposób całkowicie elektroniczny. Umożliwia automatyzację pracy księgowych. W okresie przejściowym KSef będzie funkcjonował obok faktur papierowych. Później korzystanie z systemu stanie się obligatoryjne.

ZAPISZ SIĘ NA „KURS GŁÓWNEGO KSIĘGOWEGO” I JUŻ DZIŚ ZAINWESTUJ W SWOJĄ WIEDZĘ!

Jak działa Krajowy System e-Faktur? KSeF – jak działa?

W Krajowym Systemie e-Faktur będzie można wystawiać i odbierać faktury, a także dokonywać ich korekt. System przewiduje wspólny wzór dla wszystkich wystawianych faktur. Ministerstwo Finansów zdecydowało się udostępnić bezpłatne narzędzia, które pozwolą na pracę księgowych w taki sposób, ale oczywiście będzie istniała także możliwość korzystania z programów komercyjnych.

KSeF – od kiedy obowiązkowy i kogo dotyczy?

KSeF będzie wymagany w przypadku podatników VAT, zwolnionych z VAT oraz podatników zidentyfikowanych w Polsce, posiadających polski NIP. Obowiązek posiadania KSeF wejdzie w życie 1 lipca 2024 roku dla czynnych podatników VAT oraz 1 stycznia 2025 roku dla nievatowców. Do podanych dat obowiązuje tzw. okres przejściowy, w którym jeszcze nie ma konieczności przesyłania faktur właśnie w ten sposób.

Jakie są obawy księgowych i przedsiębiorców?

Obawy związane z wprowadzeniem systemu dotykają nie tylko przedsiębiorców, ale również księgowych. Najczęściej dotyczą one:

  • systemu kar pieniężnych przewidzianego za niedociągnięcia w zakresie wystawiania faktur;
  • sposobów postępowania w razie awarii systemu;
  • obowiązku fakturowania elektronicznego przez firmy, niemające siedziby w Polsce;
  • braku możliwości modyfikowania, usuwania faktur i niszczenia tych, które zostały przez pomyłkę wystawione nieprawidłowo – konieczność każdorazowego wystawienia faktury korygującej.

ksef od kiedy

Kurs głównego księgowego w Krajowej Izbie Księgowych

Kurs głównego księgowego” to świetna okazja do tego, by poszerzyć swoją wiedzę. W jego toku przewidziane jest także omawianie zagadnień z zakresu:

  • organizacji organów podatkowych;
  • postępowań podatkowych;
  • procedur kontroli podatkowej i czynności sprawdzających;
  • podstaw prawa karno-skarbowego.

Na kurs mogą się zapisać osoby, które posiadają zaświadczenie o ukończeniu kursu I stopnia na Głównego Księgowego oraz II stopnia na Głównego Księgowego. Po ukończeniu kursu otrzymuje się dokumentację zgodną z wymogami MEiN oraz dodatkowo dyplom i tytuł Głównego Księgowego, a także certyfikat ukończenia kursu w języku polskim i angielskim.

Jakie są zalety wyboru kursu internetowego?

W Krajowej Izbie Księgowych możesz ukończyć kurs nawet w pełni przez Internet. Dzięki temu istnieje możliwość nauki z domu, sprzed własnego komputera. Wszystkie materiały edukacyjne są przesyłane drogą elektroniczną, dlatego możesz zapomnieć o jeżdżeniu w najdalsze zakątki polski z walizką wypełnioną książkami, ksero oraz aktualnymi przepisami. Taka forma nauki pozwala oszczędzać czas, pieniądze i energię – można w końcu spożytkować je na coś zupełnie innego! Już dziś zdobądź dodatkową wiedzę na kursach z Krajową Izbą Księgowych!