Zainteresowanie zarządzaniem finansami i budżetowaniem projektów wynika ze zmian, jakie zachodzą na rynku i w gospodarce. Współczesne firmy mają przed sobą wiele wyzwań związanych z rosnącą konkurencją i różnorodnością oczekiwań swoich klientów. Wymaga to od nich poszerzania swoich umiejętności i wdrażania innowacyjnych rozwiązań. W dalszej części artykułu skupimy się na zagadnieniu, jakim jest budżetowanie projektu.
Budżetowanie a zarządzanie finansami
Budżetowanie jest jednym z instrumentów rachunkowości zarządczej i stanowi on przedmiot badań w teorii i praktyce zarządzania finansami. Budżetowanie wykorzystywane jest do realizowania założeń strategicznych przedsiębiorstwa. Jest to pewnego rodzaju plan działania odnoszący się do finansów firmy, który obejmuje następujące czynności:
- przygotowanie,
- zatwierdzanie,
- realizację,
- kontrolę.
Co składa się na budżet projektu?
Poza wymienionymi powyżej etapami, jakie powinien uwzględniać budżet projektu, może on łączyć w sobie:
- Budżet operacyjny – odnosi się do obszarów operacyjnych, jakie musi określić firma. W związku z tym powinien uwzględnić koszty: zużycia materiałów, wytwarzania, sprzedaży, wynagrodzeń itd.;
- Budżet finansowy – sporządzany dla firmy jako całości i zawiera w sobie budżet: bilansu, środków pieniężnych, rachunku zysków i strat.
Na czym polega budżetowanie projektu? Cele tworzenia budżetu projektu
Budżetowanie projektu polega na zobrazowaniu, czy założone cele są możliwe do zrealizowania, a następnie wspomaga proces ich realizacji. Jest to bardzo przydatne w czasach dynamicznie zmieniających się warunków na rynku, a także wspomaga sprawne i efektywne zarządzanie finansami organizacji. Odpowiednio opracowany budżet projektu zapewnia zoptymalizowanie alokacji zasobów, utrzymanie dyscypliny kosztowej, a także pozwala zidentyfikować ewentualne ryzyko w podejmowanych decyzjach.
Czy zarządzania finansami można nauczyć się na kursie?
Zarządzanie finansami w przedsiębiorstwie wymaga zdobycia wiedzy i umiejętności związanych z rachunkowością zarządczą. Odpowiednie przygotowanie umożliwi podejmowanie działań wspierających rozwój przedsiębiorstwa. Oferowany przez nas “Kurs Specjalista ds. Rachunkowości Zarządczej” umożliwia zapoznanie się nie tylko z tematyką rachunkowości zarządczej, ale także controllingiem i innymi zagadnieniami dotyczącymi zarządzania finansami firmy.
Warto dodać, że absolwent tego szkolenia otrzyma dyplom i tytuł Specjalisty ds. rachunkowości zarządczej, zaświadczenie na wzorze Ministra Edukacji Narodowej, certyfikat w języku polskim i angielskim ukończenia tego kursu.