Często można spotkać się z informacją o “wrzucaniu czegoś w koszty firmy”. Prowadzenie sprawozdań finansowych – czy też rozliczanie kosztów firmowych – stanowi obowiązek przedsiębiorców, którzy chcą prowadzić swoją działalność zgodnie z prawem. Czym są koszty firmowe i pracownicze, a także koszty wyłączone z kosztów uzyskania przychodów? I jak przygotować się do samodzielnego rozliczania firmy?
Czym są koszty firmowe?
O kosztach firmowych mówi się w kontekście kosztów uzyskania przychodów, czyli wydatków poniesionych w celu otrzymania przychodu. Według Ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych należą do nich:
- koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów;
- koszty poniesione w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów;
- opłata recyklingowa (wnoszona na odrębny rachunek bankowy prowadzony przez marszałka województwa w terminie do 15 dnia miesiąca następującego po kwartale, w którym została pobrana);
- wydatki poniesione przez pracodawcę przeznaczone na zapewnienie prawidłowej realizacji pracowniczego programu emerytalnego;
- wydatki poniesione przez podmiot zatrudniający na zapewnienie prawidłowej realizacji obowiązków wynikających z ustawy o pracowniczych planach kapitałowych.
Należy dodać, że: “u pracodawców będących akcjonariuszami pracowniczych towarzystw emerytalnych kosztami uzyskania przychodu są także:
- wydatki na pokrycie kosztów działalności pracowniczych towarzystw emerytalnych;
- opłaty pobierane przez Komisję Nadzoru Finansowego, o których mowa w przepisach o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych” (art. 22.1c).
Zdobądź wiedzę potrzebną do rozliczania kosztów firmowych podczas “Kursu Samodzielnego Księgowego”
Koszty wyłączone z kosztów uzyskania przychodu
Wszelkie koszty, które zostały wyłączone z kosztów uzyskania przychodów, określone zostały w art. 23. Ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wśród nich wymienia się m.in.:
- wydatki na nabycie gruntów lub prawa wieczystego użytkowania gruntów;
- odpisy z tytułu zużycia samochodu osobowego;
- odpisy i wpłaty na fundusze tworzone przez podatnika;
- wydatki na spłatę pożyczek (kredytów);
- koszty egzekucyjne związane z niewykonaniem zobowiązań;
- straty w środkach trwałych oraz wartościach niematerialnych i prawnych w części pokrytej sumą odpisów amortyzacyjnych;
- straty powstałe w wyniku likwidacji nie w pełni umorzonych środków trwałych, jeżeli środki te utraciły przydatność gospodarczą na skutek zmiany rodzaju działalności;
- kary, opłaty i odszkodowania;
- wszelkiego rodzaju darowizny i ofiary.
Czym są koszty pracownicze?
Kosztami pracowniczymi są koszty uzyskania przychodów z tytułu stosunku pracy. Dokładne wyjaśnienie zostało przytoczone w art.12. Ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych:
“Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności:
- wynagrodzenia zasadnicze;
- wynagrodzenia za godziny nadliczbowe;
- różnego rodzaju dodatki;
- nagrody;
- ekwiwalenty za niewykorzystany urlop;
- wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona;
- świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika;
- wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych”.
Podstawowe koszty uzyskania przychodów ze stosunku pracy wynoszą:
- z jednego stosunku pracy: miesięczne 250 zł, a rocznie 3000 zł;
- z kilku stosunków pracy: nie może przekroczyć rocznie 4500 zł;
- z jednego stosunku pracy dla dojeżdżających: miesięcznie 300 zł, rocznie 3600 zł;
- z kilku stosunków pracy dla dojeżdżających: nie może przekroczyć rocznie 5400 zł.
Jak przygotować się do rozliczania firmy?
Najlepszym sposobem na to, aby przygotować się do rozliczania firmy, jest zdobycie odpowiedniej wiedzy i umiejętności – najlepiej poprzez szkolenia księgowe. W ten sposób zyska się świadomość tego, jak powinno się zarządzać finansami w przedsiębiorstwie, a także jak koordynować jego funkcjonowanie zgodnie z założonym planem. Nie wiesz, jaki kurs księgowości wybrać? Takie kształcenie zapewnia oferowany przez nas “Kurs Samodzielny Księgowy”.
Jeżeli przedsiębiorstwo znajduje się w sytuacji, w której każdy wydatek jest kwestią problematyczną, warto rozważyć możliwość dofinansowania szkoleń, dedykowaną firmom. Dzięki dotacjom zdobycie wiedzy i samodzielna księgowość stają się znacznie prostsze, a koszty zaoszczędzone na zatrudnianiu księgowych można przeznaczyć na rozwój firmy.
ZDOBĄDŹ WIEDZĘ POTRZEBNĄ DO ROZLICZANIA KOSZTÓW FIRMOWYCH, WYBIERAJĄC KURS SAMODZIELNEGO KSIĘGOWEGO