Krajowy System e-Faktur wprowadzony przez Ministerstwo Finansów to ogólnokrajowy program informatyczny, w którym przedsiębiorcy mogą wystawiać i otrzymywać elektroniczne faktury. Dowiedz się, czym dokładnie jest KSeF i jakie są obawy księgowych z nim związane.
Co to jest Krajowy System e-Faktur? KSeF – co to?
KSeF, czyli Krajowy System e-Faktur to najnowsza platforma przeznaczona do wystawiania i otrzymywania faktur w sposób całkowicie elektroniczny. Umożliwia automatyzację pracy księgowych. W okresie przejściowym KSef będzie funkcjonował obok faktur papierowych. Później korzystanie z systemu stanie się obligatoryjne.
ZAPISZ SIĘ NA „KURS GŁÓWNEGO KSIĘGOWEGO” I JUŻ DZIŚ ZAINWESTUJ W SWOJĄ WIEDZĘ!
Jak działa Krajowy System e-Faktur? KSeF – jak działa?
W Krajowym Systemie e-Faktur będzie można wystawiać i odbierać faktury, a także dokonywać ich korekt. System przewiduje wspólny wzór dla wszystkich wystawianych faktur. Ministerstwo Finansów zdecydowało się udostępnić bezpłatne narzędzia, które pozwolą na pracę księgowych w taki sposób, ale oczywiście będzie istniała także możliwość korzystania z programów komercyjnych.
KSeF – od kiedy obowiązkowy i kogo dotyczy?
KSeF będzie wymagany w przypadku podatników VAT, zwolnionych z VAT oraz podatników zidentyfikowanych w Polsce, posiadających polski NIP. Obowiązek posiadania KSeF wejdzie w życie 1 lipca 2024 roku dla czynnych podatników VAT oraz 1 stycznia 2025 roku dla nievatowców. Do podanych dat obowiązuje tzw. okres przejściowy, w którym jeszcze nie ma konieczności przesyłania faktur właśnie w ten sposób.
Jakie są obawy księgowych i przedsiębiorców?
Obawy związane z wprowadzeniem systemu dotykają nie tylko przedsiębiorców, ale również księgowych. Najczęściej dotyczą one:
- systemu kar pieniężnych przewidzianego za niedociągnięcia w zakresie wystawiania faktur;
- sposobów postępowania w razie awarii systemu;
- obowiązku fakturowania elektronicznego przez firmy, niemające siedziby w Polsce;
- braku możliwości modyfikowania, usuwania faktur i niszczenia tych, które zostały przez pomyłkę wystawione nieprawidłowo – konieczność każdorazowego wystawienia faktury korygującej.
Kurs głównego księgowego w Krajowej Izbie Księgowych
„Kurs głównego księgowego” to świetna okazja do tego, by poszerzyć swoją wiedzę. W jego toku przewidziane jest także omawianie zagadnień z zakresu:
- organizacji organów podatkowych;
- postępowań podatkowych;
- procedur kontroli podatkowej i czynności sprawdzających;
- podstaw prawa karno-skarbowego.
Na kurs mogą się zapisać osoby, które posiadają zaświadczenie o ukończeniu kursu I stopnia na Głównego Księgowego oraz II stopnia na Głównego Księgowego. Po ukończeniu kursu otrzymuje się dokumentację zgodną z wymogami MEiN oraz dodatkowo dyplom i tytuł Głównego Księgowego, a także certyfikat ukończenia kursu w języku polskim i angielskim.
Jakie są zalety wyboru kursu internetowego?
W Krajowej Izbie Księgowych możesz ukończyć kurs nawet w pełni przez Internet. Dzięki temu istnieje możliwość nauki z domu, sprzed własnego komputera. Wszystkie materiały edukacyjne są przesyłane drogą elektroniczną, dlatego możesz zapomnieć o jeżdżeniu w najdalsze zakątki polski z walizką wypełnioną książkami, ksero oraz aktualnymi przepisami. Taka forma nauki pozwala oszczędzać czas, pieniądze i energię – można w końcu spożytkować je na coś zupełnie innego! Już dziś zdobądź dodatkową wiedzę na kursach z Krajową Izbą Księgowych!