Osoby prowadzące działalność gospodarczą zobowiązane są do odprowadzania podatku VAT. Jednocześnie, nabywając różnego rodzaju towary lub usługi na poczet funkcjonowania swojej firmy, mają prawo odliczenia VAT naliczonego z ich tytułu. Wskutek tego może powstać nadwyżka VAT. Jednak nie każdy przedsiębiorca wie, że taki stan niesie ze sobą wiele korzyści. Może to być np. nadwyżka VAT na poczet podatku dochodowego. W prawidłowym rozliczaniu tego typu kwestii niezbędna jest specjalistyczna wiedza z zakresu rachunkowości. Sprawdź, gdzie ją zdobyć, a także co warto wiedzieć o nadwyżce VAT.
Czym jest nadwyżka VAT?
Nadwyżka VAT to sytuacja, w której kwota zgromadzona w danym okresie rozliczeniowym dotycząca zakupów przewyższa sprzedaż. To wynik odjęcia podatku VAT należnego od faktur sprzedaży od sumy podatku VAT naliczonego od wszystkich faktur zakupowych.
W zależności od branży i charakteru prowadzonej działalności gospodarczej jest kilka opcji co do tego, jakie działania podjąć w przypadku nadwyżki VAT. Do wyboru są takie opcje jak:
- przeniesienie nadwyżki VAT na zobowiązania podatkowe innego typu, np. podatek dochodowy, który należny będzie w kolejnym okresie rozliczeniowym;
- przeniesienie nadwyżki na kolejny okres rozliczeniowy;
- złożenie wniosku o przekazanie nadwyżki VAT na rachunek bankowy;
- złożenie wniosku o zwrot nadpłaconego podatku na rachunek VAT, który wykorzystywany jest przy podzielonych płatnościach.
ZDOBĄDŹ CENNĄ WIEDZĘ. WYBIERZ „KURS SPECJALISTA DS. RACHUNKOWOŚCI PODATKOWEJ”!
Nadwyżka VAT a podatek dochodowy
Nadwyżka na poczet podatku dochodowego to jedno z najczęstszych rozwiązań stosowanych przez przedsiębiorców. Możliwe jest zarówno wykorzystanie w ten sposób całej nadwyżki, jak i jej części. Ponadto może być ona również przeznaczona na pokrycie zaległego podatku dochodowego, bieżących, jak i przyszłych zobowiązań, kiedy stanowi formę zaliczki.
Aby zadysponować środki w ten sposób, należy w punkcie:
- 59. części deklaracyjnej JPK_V7x: zaznaczyć kwadrat z opisem dotyczącym wnioskowania o zaliczenie zwrotu podatku na poczet przyszłych zobowiązań podatkowych;
- 60. części deklaracyjnej JPK_V7x: trzeba podać kwotę z punktu 54. (nie musi być to całość zwrotu);
- 61. części deklaracyjnej JPK_V7x: należy wpisać rodzaj przyszłego zobowiązania podatkowego, które pokryte zostanie z nadwyżki.
W przypadku, gdy bieżący podatek jest równy, lub wyższy sumie zwrotu, lub też czynny podatnik zalegał z opłatami względem urzędu skarbowego, instytucja automatycznie dokona przekierowania środków na spłatę zaległych zobowiązań.
Zwrot nadwyżki VAT
Zwrot nadwyżki VAT może też zostać wypłacony na rachunek bankowy. Aby było to możliwe, nie może być względem urzędu skarbowego żadnych zaległości. Konieczne jest też złożenie stosownego wniosku o zwrot nadwyżki VAT. Termin zwrotu podatku VAT wynosi:
- 60 dni – termin podstawowy,
- 180 dni – termin wydłużony, jeżeli w bieżącym okresie rozliczeniowym nie zostanie wykazana żadna sprzedaż, a wyłącznie zakupy,
- 25 dni – termin skrócony – dla podatników spełniających określone warunki z art. 87 ust. 6 ustawy o VAT, lub dla tych, którzy wystąpią o zwrot na rachunek VAT, a nie zwykły rachunek bankowy.
Korzyści z zaliczenia nadwyżki VAT na podatek dochodowy
Zastanawiając się, co zrobić z nadwyżką VAT, warto zdecydować się na zaliczenie jej na poczet podatku dochodowego. Często zdarza się tak, że w kolejnym miesiącu po rozliczeniu z urzędem skarbowym i uzyskaniu nadwyżki VAT konieczne jest zapłacenie podatku. Taka nadpodaż znaczenie ułatwi rozliczenia i odciąży portfel przedsiębiorcy. Ponadto zaliczenie nadwyżki na poczet podatku dochodowego wpływa też na płynność finansową firmy. Dzięki mniejszym wydatkom związanym z zobowiązaniami księgowymi możliwe jest zainwestowanie w firmę lub przeprowadzenie innych działań mających na celu unowocześnienie działalności.
Zaoszczędzone środki można też wykorzystać, inwestując w rozwój swoich umiejętności, które przydatne będą w prowadzeniu firmy. Warto tu wybrać Kurs online “Kurs Specjalista ds. Rachunkowości Podatkowej” dostępny na stronie kik.edu.pl. Absolwent po pozytywnym ukończeniu kursu otrzymuje dokumentację zgodną z wymogami MEiN, dyplom i tytuł Specjalisty ds. Rachunkowości Podatkowej oraz certyfikat w języku polskim i angielskim. Warto też zapoznać się z aktualną wiedzą dotyczącą innych kwestii podatkowych, m.in. dotyczących KSeF.